Stand van zaken


Het lijkt misschien alsof er niets gebeurt bij ons Literair Agentschap, maar niets is minder waar. Hieronder maak ik een lijstje van wat we allemaal bereikt hebben.

De eerste stappen op de weg om literair agent te worden vallen me tegelijk mee en tegen. Sommige dingen die ik van tevoren als hobbel had gezien, blijken helemaal niet moeilijk. Andere zijn lastig. Met name het vinden van goede manuscripten is een probleem. (dus heb je iets goeds liggen, stuur het me heel graag op!)


Wat er is gebeurd

  • Ik ben begonnen met het opvragen van manuscripten bij verschillende schrijvers die ik capabel acht een roman te schrijven. Ik heb veel binnengekregen, maar de opbrengst viel me tegen. Sommige manuscripten waren stilistisch beneden peil, andere waren schrijftechnisch niet in orde en sommige waren weliswaar goed geschreven maar gewoon niet interessant of vernieuwend genoeg. 
  • Uiteindelijk vond ik het manuscript Koolzaad van Piet Post. Ik heb hiervan één derde gelezen en hem toen gevraagd het voor me vast te houden. Ik heb hem echter ook gewaarschuwd dat ik het nog niet kon accepteren.
  • Na het volledig gelezen te hebben, heb ik het geaccepteerd en hebben we een telefoongesprek gehad. Het was een aangenaam gesprek met een echte Groninger. Hij had veel vragen en de meeste kon ik wel beantwoorden. Ik heb hem ook verteld dat ik absoluut nog geen professional ben, maar wel aan de weg timmer.
  • In de maanden daarna heb ik het manuscript samen met de schrijver geredigeerd.
  • Ik ben bij hem thuis in Epe op bezoek geweest, waar we de laatste knopen hebben doorgehakt.
  • Ik heb de synopsis herschreven omdat ik die niet concreet genoeg vond en omdat de lijn van het verhaal niet voldoende uit de verf kwam.
  • Ik heb als eerste enkele literaire agenten aangeschreven. Hier kreeg ik meteen nul op het rekest. Men wilde het manuscript niet lezen omdat er geen tijd was en de markt voor fictie erg slecht is op het moment.
  • Daarna heb ik een enquête gehouden onder achttien bij uitgeverijen gepubliceerde schrijvers. Meer dan de helft reageerde! Uit de antwoorden komt een beeld naar voren dat het niet goed gaat met de schrijvers. Zelfs bij grote uitgeverijen wordt er vrijwel niets verdiend. Zoals één van de schrijvers na het lezen van de uitkomst reageerde: "Wat een treurnis". Dit sterkt mij alleen maar in het vermoeden dat er iets moet veranderen in de schrijverswereld.
  • De belangrijkste uitkomst van de enquête is dat vrijwel elke uitgeverij volgens de schrijvers te weinig doet aan pr. Dit geldt zowel voor grote als voor kleine uitgeverijen.
  • Via persoonlijke contacten leer ik de uitgeverswereld langzaam kennen.
  • Het blijkt dat vrijwel geen enkele uitgeverij nog op ongevraagde fictie-manuscripten zit te wachten. Ik hoop dat men wel openstaat voor een manuscript dat al geselecteerd en geredigeerd is. De tendens is echter dat uitgeverijen zich nog maar op enkele schrijvers uit hun eigen stal willen concentreren en alleen nog een kans geven aan jonge (meestal vrouwelijke) schrijvers. Het is hard, maar dat is wel mijn ervaring. Het is simpelweg te moeilijk om een schrijver beroemd en dus winstgevend te maken.
  • Naar aanleiding van deze uitkomsten heb ik begrepen dat schrijvers zichzelf veel en veel meer moeten promoten. Om ze daartoe in de gelegenheid te stellen, gaan we iets nieuws doen bij Verhaal van de Maand. Ik heb de topschrijvers om een filmpje gevraagd waarin ze iets over zichzelf en/of over het verhaal vertellen. Ik heb een video-editor aangetrokken die er een mooie titel bij maakt en het op internet zet. 18 juli verschijnt het eerste filmpje!
  • Op dit moment is het grote leuren met het manuscript begonnen. Ik selecteer uitgeverijen die ik geschikt acht voor dit specifieke manuscript. Ik schrijf brieven en ik leg contacten. Dit gaat me beter af dan verwacht. Ik vind het leuk om te doen en maak elke dag een stapje vooruit. Hopelijk vinden we binnenkort enkele geschikte uitgeverijen voor Koolzaad en ligt het daarna in de boekwinkel! We wachten hoopvol af!
Ik zet de commentaren hieronder open. Ik ben van plan vanaf nu elke week een update te geven over de voortgang bij het VVDM Literair Agentschap in oprichting.

-- Maarten

Illustraties: Bing Image Creator

Reacties

  1. Leuk! Goed bezig! Bedankt voor het delen 💥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het heel stoer dat je je inzet voor de het werk van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. interessant om je reis te lezen. het maakt me des te meer duidelijk dat het schrijven van een verhaal, gedicht, boek of bundel slechts een onderdeel is van het hele proces.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Ja dat is het zeker. Er komt veel bij kijken om het uiteindelijk bij de lezer te krijgen.

      Verwijderen

Een reactie posten